Trądzik dorosłych – przyczyny, leczenie

Najnowsze badania przeprowadzone przez CBOS wykazują,
że aż 80% Polaków jest niezadowolonych
z wyglądu swojej cery! Mało tego! Aż 50% z nich zmaga się z trądzikiem! A co najlepsze, sondaż został przeprowadzony na grupie respondentów będących w wieku 18+.
Okazuje się więc, że trądzik dotyczy również osób dorosłych – częściej występuje u kobiet niż u mężczyzn. Dlaczego tak się dzieje?

Trądzik dorosłych – przyczyny

W przeciwieństwie do trądziku młodzieńczego rzadko kiedy zdarza się, że przyczyną powstawania nieestetycznych krost jest burza hormonalna związana z okresem dojrzewania. Aczkolwiek, układ hormonalny u kobiet w ciąży może dać nieźle popalić. Wahania nastrojów, mdłości, wymioty, nerwowość, zmiany skórne… A więc, co jeszcze może być przyczyną trądziku u osób dorosłych?

• stres
  • źle zbilansowana dieta
  • używki
  • nieodpowiednia pielęgnacja cery

Trądzik występujący u osób dorosłych jest całkowicie inny od tego z którym zmagają się nastolatkowie. Zmiany skórne lokalizują się zazwyczaj w dolnej części twarzy – w okolicach żuchwy, na brodzie, na szyi oraz w okolicy ust. Mają charakter trwały i są bardzo trudne w leczeniu, w konsekwencji czego pozostawiają na naszej skórze mnóstwo nieestetycznych blizn oraz bruzd.

Leczenie trądziku u dorosłych

Podstawowy problem jest taki, że zwykłe tabletki na trądzik (dostępne bez recepty) nie pomogą nam pokonać problemów z cerą. W przypadku trądziku występującego u osób dorosłych, należy uruchomić cięższe działa! Najlepszym rozwiązaniem będzie antybiotykoterapia. Doustne antybiotyki zawierają bowiem retenoidy – pochodne witaminy A, które wykazują się wysoką skutecznością w walce z tą odmianą trądziku. Zmniejszają nagromadzenie łoju w mieszkach włosowych oraz normalizują zróżnicowanie naskórka. Niestety mogą wywoływać skutki uboczne. W trakcie leczenia retenoidami możemy zaobserwować:

• bóle głowy
  • nudności
  • swędzenie, zaczerwienienie oraz pieczenie skóry
  • wzmożoną potliwość
  • zwiększoną wrażliwość skóry
  • rumień
  • suchość oczu – pieczenie, łzawienie
  • biegunki
  • bóle stawów i kości
  • nerwowość

W związku z tym, kurację retonoidami należy przeprowadzać pod ścisłą kontrolą lekarską. Przed jej rozpoczęciem należy wykonać podstawowe badania krwi oraz zmierzyć poziom cholesterolu. W trakcie przyjmowania leków nie można zajść w ciążę, przebywać na słońcu ani poddawać się inwazyjnym zabiegom kosmetycznym.